Las actuales condiciones en que se desarrolla el mundo exigen cada vez con mayor
fuerza la educación ambiental como una vía para formar en las nuevas y futuras
generaciones el desarrollo sostenible en a institución escolar donde se forme un
ciudadano de potencialidades, con compromiso y motivación, reflexivo, abierto al cambio,
con criterios personales sustentados en la ciencia. En este sentido, el presente artículo se
propone realizar algunas reflexiones de los problemas ambientales más apremiantes de
carácter global y propio de nuestro país En consecuencia, el mismo constituye un producto
informativo y está dirigido a todos los docentes que educan en los diferentes niveles
educacionales, en función de que dirijan más científica y objetivamente, a partir del
análisis del concepto de educación ambiental y sus elementos esenciales cómo proceder
para alcanzar la aspiración, que se plantea de lo que debe formarse en un ciudadano para
considerar que manifiesta una correcta relación hombre-medio , con conciencia de
protección y responsabilidad hacia el cuidado del medio ambiente con perspectivas
presentes y futuras.
The present conditions in which the world is developed demand, every time with greater
force, the environmental education like a route to form in the new and future generations
the sustainable development, in the scholastic institution where a citizen of potentialities
forms, with commitment and motivation, reflexive, opened to the change, with sustained
personal criteria in science. The present article tries in synthesis to talk about some of the
more urgent global and local environmental problems.
This material constitutes an informative produc as well as it is directed to all educational
that educate in the different educational levels, based on this they can conduct the
educative process with more scientist objectively and, from the analysis from the concept
of environmental education and their essential elements how to reach the aspiration, that
raises in a citizen to consider that it shows a correct man-environment relationship, with
conscience of protection and responsibility towards the care of the environment; with
perspective present and future. The contribution consists of the argumentation of the
necessity to obtain unique environmental education as a via for present and future
generations to obtain a sustainable development in all the spheres of the society, which is
enreached with knowledges and adecuate performances in the environments where it is
developed.