El sistema educativo pasa por cambios producto de los diversos enfoques políticos, económicos y sociales, de allí este artículo se plantea como objetivo contribuir con elementos teóricos referente al liderazgo, pensamiento social, la tecnología, el yo; la educación como acción para la liberación del sujeto, la comunicación y el diálogo en las habilidades intelectuales del docente universitario en relación con las Tecnologías de la Informatización y las Comunicaciones. La metodología cualitativa permitió contextualizar y analizar la realidad objeto de estudio de manera holística y dinámica. Desde esta postura Freire aborda la transformación según el
ritmo de la realidad de los sujetos claves, además permite interpretar la diversidad de transmisiones y conciencias independientes e inconfundibles en la que algunos autores establecen y comprenden las diferentes miradas antes enjuiciar. El método de investigación utilizado es la fenomenología, el cual parte de la necesidad de conocer la experiencia vivida, en particular el proceso para profundizar en los conceptos de comprensión, relación e interpretación fundamentales de la fenomenología y hermenéutica.
Currently, the educational system undergoes hasty changes resulting from various political, economic and social approaches, hence this article is proposed to contribute theoretical elements related to Transformational Leadership in University Education: Sustained in Information and Communication Technology. The approach of the object of study is the university teacher who lacks strategies to lead knowledge through the use of technology. To address these approaches on leadership, social thinking, technology and the self; education as an action for the liberation of the subject, communication and dialogue in the intellectual skills of the university teacher in relation to Information and Communication Technologies. The qualitative methodology allowed me to contextualize and analyze the reality under study in a holistic and dynamic way. From this position, Freire tackled the transformation according to the rhythm of the reality of the key subjects and opened the stage to interpret the diversity of transmissions and independent and unmistakable consciences for an authentic approximation of reality; Foucault and Zemelman, led me to establishHaberm and understand the different perspectives before judging, Habermas (2010) facilitated me as is the basic dimension of human praxis, the teaching action to describe the ontological dimension as relativistic, to appropriate reality from a social construct. The research method is phenomenology from Heidegger's perspective which starts from the need to know the experience lived, in particular the process to deepen the concepts of understanding, relationship and fundamental interpretation of phenomenology and hermeneutics.