Introduction: In today’s interconnected world, academic writing plays a crucial role since it allows professionals and scientists to disseminate their research and findings in their fields. Academic writing exhibits six main features: it is complex, formal, objective,
explicit, hedged, and responsible. Hedges are linguistic devices which writers use to present statements with accuracy and caution, without commitment, and protecting themselves from the audience’s criticism. Despite its confirmed importance, hedging has received less attention leading to the lack of knowledge about this linguistic resource and its inadequate use. Students of the course English Language with a Second Foreign Language (French) at Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas are faced with this problem since they have not received enough training about how to hedge in academic writing. Objetive: propose a set of activities to help these students to properly hedge in academic writing. Theoretical, empirical and statistical methods were used in the study. The results showed the necessity of fostering student’s academic writing skills and hedging. Results: designing and implementing more activities on hedging. Conclusions: The proposed activities may be considered a contribution to the enhancement of the students’ academic writing skills
Introducción: En el actual mundo interconectado, la escritura académica tiene un papel crucial pues permite a profesionales y
científicos difundir sus investigaciones y resultados. La escritura académica se caracteriza por ser compleja, formal, objetiva, explícita, atenuada y responsable. La atenuación retórica es un recurso lingüístico para presentar las ideas con precisión y precaución, sin compromiso y protegiéndose de las críticas de los lectores. A pesar de su importancia confirmada, ha recibido poca atención, lo que ha contribuido al desconocimiento sobre su uso adecuado. Los estudiantes de la carrera de Lengua Inglesa con Segunda Lengua Extranjera (francés) en la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas presentan este problema pues no han recibido suficiente preparación acerca de la atenuación retórica. Objetivo: proponer un grupo de actividades para ayudar a estos estudiantes a emplear la atenuación retórica en la escritura académica adecuadamente. Métodos: Se utilizaron métodos teóricos, empíricos y estadísticos. Los resultados demostraron la necesidad de potenciar la escritura académica de los estudiantes y el uso de la atenuación retórica. Resultados: diseño e implementación de actividades sobre la atenuación retórica. Conclusiones: Las actividades propuestas pueden considerarse una contribución para potenciar las habilidades de escritura académica de los estudiantes