Introducción: La investigación enmarca su accionar en la gestión de la comunicación en la Empresa de Suministros Agropecuarios de Sancti Spíritus. Se inserta dentro de las líneas de investigación de la comunicación organizacional desde una perspectiva cualitativa. Objetivo: Diseño de un modelo de gestión de comunicación que contribuya a la correcta gestión de la comunicación en la Empresa deSuministros Agropecuarios de Sancti Spíritus. Métodos: Se sustenta en la investigación bibliográfica y documental, el análisis de contenido, la observación, la entrevista y la encuesta como técnicas fundamentales y la triangulación de los resultados. Resultados: El modelo propuesto parte de un enfoque sistémico, a la necesidad de estudiar la comunicación como proceso quederiva de las relaciones de la organización en sí misma y de esta con sus públicos. Conclusiones: En el análisis de los referentes teóricos que sustentan la gestión de comunicación organizacional se ratifica que la misma es un proceso complejo, novedoso, sujeto a las complejidades de cada entidad con la carencia de modelos que normen su gestión de forma eficiente y se propone un modelo de Gestión de Comunicación que parte de las propias necesidades de comunicación detectadas en términos de brecha entre el actual estado del centro y la situación deseada por sus públicos.
Introduction: This research focuses its actions on the communication management in the Sancti Spíritus Agricultural Supply Company. The research deals with the lines of organizational communication following a qualitative approach. Objective: to design a model of communication management that contributes to the correct management of communication in the Sancti Spíritus Agricultural Supply Company. Methodos: The fundamental techniques used are: the bibliographic and documentary research, the document analysis, observation, interview and survey. Finally, with the triangulation of results, it was possible to confirm that the absence of an integrated system in communication management influences the fragmentation and improvisation of communicative actions in the entity. Results: The proposed model is based on a systemic approach, focusing on the need to study communication as a process deriving from both, the relations established within the organizational process itself, and from this one with its audiences. Conclusions: The analysis of the theoretical and methodological references that support the management of organizational communication allowed to ratify that the communication management is a complex and novel process, subject to the complexities of each entity with the lack of models that regulate its management efficiently. Therefore, the proposal of a Communication Management model is based on the communicative needs detected in terms of the gap between the current situation and that desired by its audiences.