Due to the importance of the role of the tutor in Higher Education and its introduction in this new model of the Cuban University, it is necessary to assess the person who will work as a tutor. It is the person who accompanies studentsthroughout their bachelor formation, who advises, guides and prevents them from feeling discouraged for different reasons. The tutor should be able, to influence, in a positive way, in each student to look for the best options to plan and fulfill the work and teaching tasks; but the tutor must also know the problems, personal situations, which can influence students affecting the educational process and, thus, advise them in order to give solution to those problems. Students must feel the support of the tutor to achieve better academic results. From this perspective, the objective of this paper is to present a theoretical approach in relation to the role of university tutors who perform their professional practice in the current context of the Cuban university
Dada la importancia que tiene el papel del tutor en la Educación Superior y su introducción en este nuevo modelo de la Universidad Cubana, se hace necesario valorar la persona que va asumir como tutor. Se trata de la figura que acompaña al estudiante durante toda su carrera, lo asesora, lo guía e impide que se sienta desalentado por diferentes causas. El tutor, ante el alumno, debe ser visto como un líder educativo. El tutor debe ser capaz de influir positivamente en cada estudiante en la búsqueda de las mejores opciones para planificar y cumplir las tareas laborales y docentes. A su vez, debe conocer los problemas, situaciones personales, que pueden influir en el estudiante y afectar el proceso educativo, y de esta forma aconsejarlo con el fin de dar solución a ellos. El estudiante debe sentir el apoyo del tutor para alcanzar mejores resultados académicos. Desde esta perspectiva, el objetivo del trabajo es presentar una aproximación teórica en lo referido al papel del tutor universitario que realiza su práctica profesional en el contexto actual de la universidad cubana.