Introducción: Este artículo es un escrito original que trata el tema de los medios de comunicación masiva y la formación integral, al indagar en el problema de cómo se corresponde la agenda mediática del programa Jóvenes de Hoy de la Emisora Provincial Radio Sancti Spíritus con la formación integral del estudiante universitario. Objetivo: Caracterizar la correspondencia entre la agenda mediática del programa Jóvenes de Hoy, de la Emisora Provincial Radio Sancti Spíritus, con la formación integral del estudiante universitario. Métodos: Es un estudio de caso, descriptivo, no experimental, con enfoque cualitativo. Se emplean la observación participante, estudio bibliográfico y documental, análisis de contenido, entrevista en profundidad y triangulación de datos. Resultados: Aplicación de la Teoría de la Agenda Setting, en particular de la agenda mediática, ajustada a un programa radial juvenil de variedades. Permite la identificación de temas, subtemas y otras temáticas, clasificarlas en asuntos generalizadores, relacionarlas con las esferas de la formación integral, la jerarquización de estas y apreciar algunas tendencias. Conclusiones: La agenda mediática del programa Jóvenes de Hoy de la Emisora Provincial Radio Sancti Spíritus, sí se corresponde con las esferas de la formación integral del joven universitario, pero esa relación no es proporcional.
Introduction: This is an article that covers the impact of mass media on the university students´ comprehensive training. This research focuses on how the media’s agenda used by Today’s Youth radio program airing on the regional radio station of Sancti Spiritus is in line with the university students´ comprehensive training. Objective: To characterize the correspondence between the media’s agenda used by Today’s Youth radio program, which airs on Sancti Spiritus regional station, and the university students´ comprehensive training. Methods: This is a descriptive, nonexperimental case study with a qualitative approach. Participant observation, bibliographic and documentary study, content analysis, in-depth interview and data triangulation techniques are used. Results: The application of the Agenda-setting theory, particularly the study of the media’s agenda adjusted to a variety radio program dedicated to the youth. This allows the identification of topics, subtopics, and other themes, which makes it possible to classify them into broader matters, relate them to the spheres of comprehensive training and their hierarchy as well as observe some specific trends. Conclusions: The media’s agenda used by Today’s Youth radio program in the regional radio station of SanctiSpiritus does correspond to the spheres of comprehensive training for university students, though this relationship is not proportional.