Introduction: Modern society which is characterized by globalization, mobility and cooperation, demands the use of English for professionals to communicate in different contexts. At Central University Marta Abreu de Las Villas, students of Architecture are involved in international collaboration
projects where English is spoken as lingua franca for intercultural communication. In addition, it is evidenced that they have difficulties in oral communication when presenting their project designs in this context due to intercultural differences. Objective: the overall aim of this research is to provide Architecture students with a website to assess intercultural communication in oral presentations of their project designs in English.
Methodology: This research is supported by the dialecticalmaterialistic method in its chiefly qualitative approach. Thus, the research methods used were: from the theoretical level, the HistoricalLogical, Induction-Deduction; Analysis-Synthesis and Abstraction. From the empirical level, Participant observation, Document analysis; Individual In-depth interviews, Group interview to students, Surveys to students and Statistical and mathematical methods like percentages and frequency analysis. Results: The web site comprises didactic materials, methodological orientations and the criteria to assess intercultural communication to develop effective oral presentations about Architecture project designs.
Introducción: La sociedad moderna, caracterizada por la globalización, la
movilidad y la cooperación, demanda del dominio del idioma inglés para la comunicación de los profesionales. En la Universidad Central de Las Villas los estudiantes de Arquitectura participan en proyectos internacionales donde el idioma inglés se erige como lengua franca para la comunicación intercultural.
Objetivo: proveer a los estudiantes de Arquitectura de un sitio web para la evaluación de la comunicación intercultural de las presentaciones orales de sus proyectos de diseño en inglés.
Métodos: Esta investigación está sustentada en el Método Dialéctico – Materialista y en su metodología cualitativa. Los métodos utilizados del nivel teórico fueron: Histórico-Lógico, Inducción-Deducción, SíntesisAnálisis y Abstracción. Del nivel empírico: Observación Participativa, Análisis de documentos, Entrevista Individual a profundidad, Entrevistas grupales y encuestas. Métodos estadísticos y matemáticos.
Resultados: El sitio web contempla materiales didácticos, orientaciones metodológicas e indicadores para evaluar la comunicación intercultural para desarrollar presentaciones orales efectivas sobre el diseño de proyectos arquitectónicos.
Conclusiones: Se evidenció en este trabajo que los estudiantes presentan dificultades en la comunicación oral de los proyectos arquitectónicos dadas las diferencias interculturales. Asimismo, existen insuficiencias de carácter bibliográfico en la asignatura Inglés IV y el diseño del sitio web logró alcanzar una mejor comunicación intercultura