Introducción: Los documentos normativos y metodológicos de la asignatura Español-Literatura para la enseñanza politécnica carecen de orientaciones suficientes para la enseñanza del análisis literario; en la práctica educativa tradicionalmente, los recursos literarios son tratados a nivel reproductivo, casi siempre como identificación y clasificación del recurso.
Objetivo: Fundamentar actividades para el estudio de figuras y tropos en la unidad 4 del programa de EspañolLiteratura para el segundo año en el politécnico “Pablo Elvio Pérez Cabrera”, mediante una investigación de carácter cualitativo. Métodos: Se utilizaron métodos del nivel teórico para determinar los fundamentos pedagógicos; se aplicó una prueba pedagógica y se diseñó e implementó un conjunto de actividades para el estudio de figuras y tropos. Mediante la observación pedagógica participante y el análisis del resultado de la actividad se precisaron indicios de la validez y efectividad de las actividades en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Resultados: Diseño de actividades para el estudio de figuras y tropos en la Unidad 4. José Martí: escritor revolucionario. Conclusiones: El resultado del proceso investigativo reveló el favorecimiento de la participación activa y consciente de los estudiantes en el análisis literario durante la clase de Español-Literatura.
Introduction: The normative and methodological documents of the Spanish-Literature subject for technical education lack sufficient guidance for the teaching of literary analysis. Traditionally, stylistic devices are treated as part of the reproductive level in the educational practice. They are usually dealt with as a means for identifying and classifying the device.
Objective: to create activities for the study of figures of speech and tropes as part of the 4th unit of the SpanishLiterature syllabus for the second year at the Pablo Elvio Pérez Cabrera Institution of Technical Education, through a qualitative research. Methods: Methods of the theoretical level were used to determine the pedagogical foundations. As an illustration, a pedagogical test was applied and a set of activities was designed and implemented for the study of figures of speech and tropes. The participant pedagogical observation and the analysis of the activity`s outcome showed indications of the validity and effectiveness of the designed activities in the teachinglearning process. Results: The design of activities for the study of figures of speech and tropes as part of Unit 4. José Martí: a revolutionary writer. Conclusions: The result of the research process revealed how the active and conscious participation of students can favor the literary analysis during the Spanish-Literature class. Keywords: literary analysis; teachinglearning process; figures of speech; José Martí; literature