Introduction: The educational system, like other spheres of life (cultural, social, economic), is currently facing serious changes. Education managers should take into account modern challenges occurring in society in order to build effective education process in rapidly changing conditions.
Objective: To describe the pedagogical system of managing a private innovative university in a culturally diverse educational environment. A culturally diverse environment is considered by the authors in a broad sense - as the inclusion into the educational process of people with different cultures (different national, linguistic, religious characteristics, worldviews, traditions, family education, values), as well as people with different intellectual and physical abilities.
Method: A mixed-method approach was used: literature review to study theoretical background of managing a private innovative university in a culturally diverse educational environment; and empirical study with the participation of 1,676 students from Kazan Innovative University. Respondents answered an eight-question survey using Google Forms.
Results: The pedagogical system of managing a private innovative university described in this paper is a complex organizational structure that has three missions: educational, research and socially oriented. This system is built on the principles of multiculturalism, accessibility, cultural conformity and dialogue of cultures.
Conclusions: The results of this research can be used by managers and teachers of educational organizations of higher education in Russia and other countries when designing a pedagogical system of university management for a culturally diverse environment.
Introducción: En la actualidad, el sistema educativo, al igual que otras esferas de la vida (cultural, social, económica), enfrenta grandes cambios. Los directivos del sistema deben tener en cuenta los retos modernos que se plantean en la sociedad para construir un proceso educativo eficaz entre condiciones que cambian rápidamente.
Objetivo: Describir el sistema pedagógico de gestión de una universidad privada innovadora en un entorno educativo culturalmente diverso. El concepto de entorno culturalmente diverso se aborda en un sentido amplio: como inclusión en el proceso educativo de personas con diferentes culturas (características nacionales, lingüísticas, religiosas, visiones del mundo, tradiciones, educación familiar, valores), así como personas con diferentes capacidades intelectuales y físicas.
Método: Se utilizó un enfoque mixto de investigación: revisión bibliográfica para estudiar los antecedentes teóricos de la gestión de una universidad privada innovadora en un entorno educativo culturalmente diverso; y estudio empírico con la participación de 1 676 estudiantes de la Universidad Innovadora de Kazán. Los encuestados respondieron un cuestionario de ocho preguntas utilizando Google Forms.
Resultados: El sistema pedagógico de gestión de una universidad innovadora privada aquí descrito es una estructura organizativa compleja que tiene tres misiones: educativa, investigadora y de orientación social. Este sistema se basa en los principios de multiculturalidad, accesibilidad, conformidad cultural y diálogo de culturas.
Conclusiones: Los resultados de esta investigación pueden ser utilizados por directivos y profesores de organizaciones educativas de educación superior en Rusia y otros países a la hora de diseñar un sistema pedagógico de gestión universitaria para un entorno culturalmente diverso.