Thii s paper is a brief analysis of the didactic treatment of vocabu-lary in Primary Education in Cuba, and it also specifice s the fun-damentals of the teaching-learning process of the mother tongue,and its current challenges. It is based on the conceptions of theCuban context for the teaching of the Spanish Language, the the-oretical contributions offee red by the classics of didactics and theteaching-learning process of the mother tongue based on thecognitive, communicative and socio-cultural approach; assumedby the authors as a theoretical construction which is the result ofthe complex process of development of the new linguistic con-ceptions which focus their attee ntion on discourse and on the pro-cesses of comprehension and production of meaning in diffee rentcontexts
Este trabajo constituye un breve análisis acerca del tratamientodidáctico del vocabulario en la Educación Primaria en Cuba, asi-mismo se precisan los fundamentos del proceso de enseñanza-aprendizaje de la lengua materna, y sus retos en la actualidad. Separte de las concepciones del contexto cubano para la enseñanzade la Lengua Española, los aportes teóricos que ofrecen los clási-cos de la didáctica y del proceso de enseñanza-aprendizaje de lalengua materna sustentado en el enfoque cognitivo, comunicati-vo y sociocultural; asumido por los autores como una construc-ción teórica que es el resultado del complejo proceso de desarro-llo de las nuevas concepciones lingüísticas que centran su aten-ción en el discurso y en los procesos de comprensión y produc-ción de significc ados en diferentes contextos